• Start
  • Tjänster
    • En plan för ditt innehåll
    • Levande digitala kanaler
    • Texter och översättningar
  • Artiklar
  • Om Charlotte

Slipp innehållstorkan på din webbplats med koll på mål och målgrupper

27/10/2016

0 Kommentarer

 
Att skriva innehåll till webbplatsen, det är inte alltid så lätt att hinna med - och det brukar kännas svårare och svårare ju längre tiden går. Hur vet man vad man ska skriva om? Och hur gör man för att inte ska kännas så svårt?
Bild

De två viktigaste byggstenarna

I all kommunikation hjälper det att ha en tydlig bild av vad du vill uppnå. Alltid. Oavsett om det handlar om att be grannen om vattningshjälp där hemma under semestern, eller att få människor att köpa något av dig. Om du inte vet varför du pratar och vad du vill uppnå, så är det inte lätt att prata. Eller att skriva innehåll.

Det hjälper också att du vet vilka du pratar med och hur de fungerar - så att du kan uttrycka dig så att de förstår och du får den effekt du vill ha i slutändan. Annars bidrar inte pratandet till att driva din verksamhet framåt. Din kommunikation får inte det värde och den effekt den bör ha, och du slänger tid, energi och pengar, i sjön.

Hitta tydliga mål

En enkel analys av verksamhetens mål ger dig den ena byggstenen i grunden för att hitta något att skriva om och nå ut med kommunikationen. Finns det några uttalade affärsmål? Vart siktar ni - vilka utmaningar har ni just nu och framöver? Gå igenom alla dokument du kan hitta. Verksamhetens affärsplan. Kommunikationsplan. Årsredovisningar. Om det inte finns tydliga dokument, eller presentationer från interna möten, så kan några korta intervjuer med ledningen hjälpa dig hitta kommunikationsmål att fokusera på.

​Kanske är det viktigaste just nu att nå ut med ett nytt varumärke? Eller att öka försäljningen inom ett visst område? Kanske behöver du sprida den stora kunskap som finns hos dina medarbetare, eller berätta om hur bra det är att jobba i din verksamhet, så att fler ska få upp ögonen för vilken bra arbetsplats det är? Kanske behöver du nå ut med alla dessa saker? 

Titta igenom vart du vill - och tänk efter hur kommunikation i digitala kanaler kan hjälpa dig på vägen.

Ta reda på vilka du pratar med

Den andra byggstenen i grunden för din verksamhets kommunikation är målgrupperna. Vilka är de? Hur fungerar de? Känner du dem väl? Om inte - prata med dem, och ta reda på hur de fungerar. Titta på hur de beter sig i kontakt med din verksamhet, och hur de använder din webbplats. Med bra koll på dina målgruppers behov, problem och önskemål, så har du en guldgruva att ösa ur när det gäller att skapa innehåll. Fokusera på vad du kan ge dem. Vad som kan hjälpa dem med i deras vardag. Du vill ju skapa värde, inte slösa med deras tid.

Säg hej då till innehållstorkan

​Med koll på verksamhetens mål och målgruppernas behov börjar bitarna i ditt kommunikationspussel falla på plats. Vet du vad du vill uppnå, och hur personerna fungerar som kan hjälpa dig nå dit, så har du grunden i en väldigt bra innehållsplan för dina kanaler. Och lösningen på din innehållstorka. 

Känner du att du behöver stöttning med att strukturera tankarna kring mål och målgrupper? Jag hjälper dig gärna med en plan för ditt innehåll.

___________________________

Roligt att du hittat till bloggen. Vill du läsa mer om innehåll och digitala kanaler? Kolla in kategorierna 'Content marketing' och 'Innehållsstrategi'.


0 Kommentarer



Lämna ett svar.

    artiklar

    Här hittar du artiklar och användbara tips för att du ska få bättre effekt av din digitala marknadsföring.
    Bild

    Charlotte Björk

    ​Artiklarna skrivs av mig, Charlotte Björk, som jobbat som marknadsförare och innehållsstrateg i över 15 år, och som nu driver mitt egna bolag Charlotte Björk Kommunikation. 
    ​
    Jag hoppas att du hittar något som du gillar och har nytta av.

    Undrar du över något, eller vill att jag ska skriva om något särskilt? Hör av dig i någon av de sociala kanalerna, eller mejla hej@charlottebjork.se.

    Kategorier

    Alla
    Content Marketing
    Innehållsstrategi
    SEO Och SEM
    Skriva För Webben
    Sociala Medier

    RSS-flöde

Charlotte Björk Kommunikation
​Fredåsgatan 24
​431 67 MÖLNDAL
Bild
Bild
Bild
​0705-122180
hej@charlottebjork.se
Charlotte Björk Kommunikation gör din verksamhets digitala kanaler mer effektiva och relevanta, med hjälp av bra strategier och värdefullt innehåll. ​Så att du kan nå dina mål.

Självklart har jag konsultansvarsförsäkring och är godkänd för f-skatt.
  • Start
  • Tjänster
    • En plan för ditt innehåll
    • Levande digitala kanaler
    • Texter och översättningar
  • Artiklar
  • Om Charlotte