Det är äntligen dags att starta upp något som funnits i planerna ända sedan start, men som jag inte riktigt hunnit med. Men nu! Här är det första av många i serien "Veckans #webbtips" från Charlotte Björk Kommunikation. Idag handlar tipset om att skriva för webben, men jag skulle säga att råden är applicerbara på de flesta texter. Skumläser du, hellre än att läsa en hel text? Då är du inte ensam. Forskning med eye-tracking visar att vi faktiskt ganska sällan läser en hel text. Så hur gör en om en vill nå ut med ett budskap? Här är några bra tips:
» Lägg det viktigaste i din text först, så ökar du chansen att det blir läst. » Lyft också det viktigaste i rubriker, ingress och bildtexter. » Jobba med intresseväckande delrubriker, som hjälper läsaren vidare. » Och sist men inte minst; gör ditt innehåll tilltalande: Jobba med punktlistor, faktarutor, citat och andra element som gör att ditt innehåll sticker ut och syns mer än i en lång textmassa. ___________________________
0 Kommentarer
Lämna ett svar. |
artiklarHär hittar du artiklar och användbara tips för att du ska få bättre effekt av din digitala marknadsföring.
Charlotte BjörkArtiklarna skrivs av mig, Charlotte Björk, som jobbat som marknadsförare och innehållsstrateg i över 15 år, och som nu driver mitt egna bolag Charlotte Björk Kommunikation.
Jag hoppas att du hittar något som du gillar och har nytta av. Undrar du över något, eller vill att jag ska skriva om något särskilt? Hör av dig i någon av de sociala kanalerna, eller mejla hej@charlottebjork.se. Kategorier
Alla
|