• Start
  • Tjänster
    • En plan för ditt innehåll
    • Levande digitala kanaler
    • Texter och översättningar
  • Artiklar
  • Om Charlotte

Optimera ditt innehåll så att du syns på Google

16/1/2018

0 Kommentarer

 
En av faktorerna som påverkar hur din webbplats innehåll syns på Google är hur du jobbar med innehållet på varje webbsida. Med SEO-lingo brukar det kallas för on page-optimering, och handlar om att använda de ord du vill synas på, på specifika platser på varje webbsida. Vill du göra det enklare för dina målgrupper att hitta dig på Google? Då har jag några viktiga tips till dig.
Bild
1. Låt varje sida fokusera på ett ord/en sökfras – du kan inte optimera en sida för många olika begrepp på samma gång.

2. Använd det ord/den sökfras du vill synas på i URLen (webbsideadressen), huvudrubriken (H1), styckesrubriker (H2), i bilders filnamn och i bilders alt-taggar.

3. Använd ditt nyckelord/sökfras i sidans titel och sidans beskrivning, helst så tidigt som möjligt i meningen. Det är sidtiteln och sidbeskrivningen som syns i Googles sökresultat. Se till att de är tydliga och lockande, så att dina målgrupper väljer att klicka på just din länk.

Googles algoritm är komplicerad och det är självklart många fler faktorer som påverkar hur din sida rankar i sökresultatet. Det spelar till exempel roll hur din webbplats är byggd, hur den fungerar i telefoner och hur många andra som länkar till din webbplats. Men optimerar du ditt innehåll enligt de tre tipsen ovan, så har du kommit en bra bit på väg.

___________________________

Roligt att du hittat till bloggen. Vill du läsa mer om innehåll och digitala kanaler? Kolla in kategorierna 'Content marketing' och 'Innehållsstrategi'.


0 Kommentarer



Lämna ett svar.

    artiklar

    Här hittar du artiklar och användbara tips för att du ska få bättre effekt av din digitala marknadsföring.
    Bild

    Charlotte Björk

    ​Artiklarna skrivs av mig, Charlotte Björk, som jobbat som marknadsförare och innehållsstrateg i över 15 år, och som nu driver mitt egna bolag Charlotte Björk Kommunikation. 
    ​
    Jag hoppas att du hittar något som du gillar och har nytta av.

    Undrar du över något, eller vill att jag ska skriva om något särskilt? Hör av dig i någon av de sociala kanalerna, eller mejla hej@charlottebjork.se.

    Kategorier

    Alla
    Content Marketing
    Innehållsstrategi
    SEO Och SEM
    Skriva För Webben
    Sociala Medier

    RSS-flöde

Charlotte Björk Kommunikation
​Fredåsgatan 24
​431 67 MÖLNDAL
Bild
Bild
Bild
​0705-122180
hej@charlottebjork.se
Charlotte Björk Kommunikation gör din verksamhets digitala kanaler mer effektiva och relevanta, med hjälp av bra strategier och värdefullt innehåll. ​Så att du kan nå dina mål.

Självklart har jag konsultansvarsförsäkring och är godkänd för f-skatt.
  • Start
  • Tjänster
    • En plan för ditt innehåll
    • Levande digitala kanaler
    • Texter och översättningar
  • Artiklar
  • Om Charlotte