Det är många saker som ska prioriteras i ett webbprojekt, med mål som redesign eller migrering på grund av plattformsbyte. En kvalitativ innehållsinventering (eller content audit, som det kallas på engelska) kan tyckas vara något som äter timmar av projektbudgeten, och är också något som ofta väljs bort för att en tycker att en har ganska bra koll på innehållet. Gör det inte. Hoppa inte över innehållsinventeringen. Fyra anledningar till en (kvalitativ) innehållsinventeringDet finns några väldigt bra anledningar att göra en innehållsinventering.
Tillvägagångssätt vid en innehållsinventeringDet finns nästan lika många metoder för kvalitativa innehållsinventeringar som det finns människor som gör dem. Hur de ser ut beror på så klart på vad målet är, vilka verktyg som finns tillgängliga och vem som gör dem. Men enklast gör du din innehållsinventering som en enda stor innehållslista (ett kalkylark i till exempel Excel, Google Docs eller liknande duger fint). Ett bra sätt att komma igång är att dra ut en lista på alla sidor som är live, något som brukar gå att få på ett eller annat sätt i de flesta CMS. Se till att ha målen för inventeringen klara innan du börjar, det är en stor hjälp när du tröskar igenom mängder med innehåll sedan. När du väl har din lista klar, är det hårt arbete som gäller för att analysera varje sida. Försök hitta kategorier och mönster som du kan använda dig av - hur gammalt materialet är, hur det används, vilket engagemang det väcker, vilken typ av innehåll det är. Det är ofta smidigt att färgkoda, för att få översyn över den stora mängden information. Det finns många olika sätt att kategorisera innehåll, så hur du går vidare beror mycket på ditt projekt. För att vara en bra hjälp bör innehållsinventeringen dock kunna svara på minst fem saker:
Använd tillgänglig statistikGlöm inte att kolla din lista med sidor mot statistik från Google Analytics, för att identifiera landningssidor, nyckelord som driver trafik till sidorna och populära sidor. En enkel analys i Analytics hjälper dig att:
Slitigt men värdefulltMed inventeringen som grund kan du identifiera vilket innehåll som ska återanvändas, vilket som kan lämnas därhän och vad som behöver produceras eller skrivas om. Ha din analys från Google Analytics i åtanke när saker skrivs om, så att den sökmotorkärlek som redan finns inte försvinner i förändringarna som görs.
En innehållsinventering är ofta ett slitigt och ganska enahanda arbete, men ack så värdefullt. Under inventeringen dyker det garanterat upp saker du inte visste fanns, saker som är så viktiga att de faktiskt kan ge dig den där pusselbiten som löser hela redesign-pusslet. Det finns många sätt att hitta struktur och förståelse för innehållet. Jag hoppas det här inlägget kan vara en hjälp på vägen. ___________________________
0 Kommentarer
Lämna ett svar. |
artiklarHär hittar du artiklar och användbara tips för att du ska få bättre effekt av din digitala marknadsföring.
Charlotte BjörkArtiklarna skrivs av mig, Charlotte Björk, som jobbat som marknadsförare och innehållsstrateg i över 15 år, och som nu driver mitt egna bolag Charlotte Björk Kommunikation.
Jag hoppas att du hittar något som du gillar och har nytta av. Undrar du över något, eller vill att jag ska skriva om något särskilt? Hör av dig i någon av de sociala kanalerna, eller mejla hej@charlottebjork.se. Kategorier
Alla
|