• Start
  • Tjänster
    • En plan för ditt innehåll
    • Levande digitala kanaler
    • Texter och översättningar
  • Artiklar
  • Om Charlotte

Innehållsinventering  av webben - så gör du [GUIDE]

27/10/2016

0 Kommentarer

 
​Det är många saker som ska prioriteras i ett webbprojekt, med mål som redesign eller migrering på grund av plattformsbyte. En kvalitativ innehållsinventering (eller content audit, som det kallas på engelska) kan tyckas vara något som äter timmar av projektbudgeten, och är också något som ofta väljs bort för att en tycker att en har ganska bra koll på innehållet. Gör det inte. Hoppa inte över innehållsinventeringen.
Bild

Fyra anledningar till en (kvalitativ) innehållsinventering

​Det finns några väldigt bra anledningar att göra en innehållsinventering.
  • En innehållsinventering hjälper dig bryta ner innehållet i lämpliga delar inför migrering eller redesign, så att du kan ta välgrundade designbeslut.
  • En inventering är en bra bas för en kick-ass innehållsstrategi för din nya webbplats.
  • Den hjälper dig utvärdera webbplatsens innehåll mot verksamhetens affärsmål, så att du kan se till att det innehåll som ska finnas kvar får bättre kvalitet.
  • Och kanske viktigast av allt; en inventering ger dig oöverträffad förståelse för innehållet och hur dess olika delar förhåller sig till varandra. Den talar om för dig vad du bör jobba vidare med och vad du inte behöver lägga värdefull tid på.
Så - hur gör man då?

Tillvägagångssätt vid en innehållsinventering

Det finns nästan lika många metoder för kvalitativa innehållsinventeringar som det finns människor som gör dem. Hur de ser ut beror på så klart på vad målet är, vilka verktyg som finns tillgängliga och vem som gör dem. Men enklast gör du din innehållsinventering som en enda stor innehållslista (ett kalkylark i till exempel Excel, Google Docs eller liknande duger fint). Ett bra sätt att komma igång är att dra ut en lista på alla sidor som är live, något som brukar gå att få på ett eller annat sätt i de flesta CMS. Se till att ha målen för inventeringen klara innan du börjar, det är en stor hjälp när du tröskar igenom mängder med innehåll sedan.

När du väl har din lista klar, är det hårt arbete som gäller för att analysera varje sida. Försök hitta kategorier och mönster som du kan använda dig av - hur gammalt materialet är, hur det används, vilket engagemang det väcker, vilken typ av innehåll det är. Det är ofta smidigt att färgkoda, för att få översyn över den stora mängden information. Det finns många olika sätt att kategorisera innehåll, så hur du går vidare beror mycket på ditt projekt. För att vara en bra hjälp bör innehållsinventeringen dock kunna svara på minst fem saker:
  • vilket innehåll som finns
  • vem som ansvarar för det
  • hur folk hittar det
  • om det används eller ej och
  • om det är uppdaterat och användbart.

Använd tillgänglig statistik

Glöm inte att kolla din lista med sidor mot statistik från Google Analytics, för att identifiera landningssidor, nyckelord som driver trafik till sidorna och populära sidor.

En enkel analys i Analytics hjälper dig att:
  • identifiera de mest populära sidorna ur sökmotorperspektiv (och se till att de inte försvinner i förändringsarbetet),
  • prioritera sidor för omskrivning (men var noga med att behålla vissa saker med tanke på SEO),
  • identifiera sidor som bör få mer trafik  än vad de fått hittills, och se till att de görs om,
  • identifiera ‘duplicate content’ (dubbelt innehåll) och rensa bort det som inte behöver finnas (dubbletter har negativ effekt i sökmotorsammanhang) och
  • plocka bort innehåll som ingen använt.

Slitigt men värdefullt

​Med inventeringen som grund kan du identifiera vilket innehåll som ska återanvändas, vilket som kan lämnas därhän och vad som behöver produceras eller skrivas om. Ha din analys från Google Analytics i åtanke när saker skrivs om, så att den sökmotorkärlek som redan finns inte försvinner i förändringarna som görs.

En innehållsinventering är ofta ett slitigt och ganska enahanda arbete, men ack så värdefullt. Under inventeringen dyker det garanterat upp saker du inte visste fanns, saker som är så viktiga att de faktiskt kan ge dig den där pusselbiten som löser hela redesign-pusslet.

​Det finns många sätt att hitta struktur och förståelse för innehållet. Jag hoppas det här inlägget kan vara en hjälp på vägen.

___________________________

Roligt att du hittat till bloggen. Vill du läsa mer om innehåll och digitala kanaler? Kolla in kategorierna 'Content marketing' och 'Innehållsstrategi'.


0 Kommentarer



Lämna ett svar.

    artiklar

    Här hittar du artiklar och användbara tips för att du ska få bättre effekt av din digitala marknadsföring.
    Bild

    Charlotte Björk

    ​Artiklarna skrivs av mig, Charlotte Björk, som jobbat som marknadsförare och innehållsstrateg i över 15 år, och som nu driver mitt egna bolag Charlotte Björk Kommunikation. 
    ​
    Jag hoppas att du hittar något som du gillar och har nytta av.

    Undrar du över något, eller vill att jag ska skriva om något särskilt? Hör av dig i någon av de sociala kanalerna, eller mejla hej@charlottebjork.se.

    Kategorier

    Alla
    Content Marketing
    Innehållsstrategi
    SEO Och SEM
    Skriva För Webben
    Sociala Medier

    RSS-flöde

Charlotte Björk Kommunikation
​Fredåsgatan 24
​431 67 MÖLNDAL
Bild
Bild
Bild
​0705-122180
hej@charlottebjork.se
Charlotte Björk Kommunikation gör din verksamhets digitala kanaler mer effektiva och relevanta, med hjälp av bra strategier och värdefullt innehåll. ​Så att du kan nå dina mål.

Självklart har jag konsultansvarsförsäkring och är godkänd för f-skatt.
  • Start
  • Tjänster
    • En plan för ditt innehåll
    • Levande digitala kanaler
    • Texter och översättningar
  • Artiklar
  • Om Charlotte